NA ANTENIE: Serwis informacyjny
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Kolejowy armagedon. Kto zawinił?

Publikacja: 14.12.2016 g.10:30  Aktualizacja: 14.12.2016 g.15:21
Poznań
Awaria systemu sterującego ruchem kolejowym na stacji Poznań Główny, która spowodowała kilkugodzinny paraliż w ruchu kolejowym w całej Wielkopolsce, nie była związana z wcześniejszymi problemami dotyczącymi aktualizacji systemu komputerowego.
tablice informacyjne opóźnione pociągi (1) - Tomasz Sosnowski
/ Fot. Tomasz Sosnowski

– zapewniał w porannej rozmowie z Radiem Merkury Mirosław Siemeniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. Zdaniem dr Jeremiego Rychlewskiego z Zakładu Dróg Kolejowych Politechniki Poznań sygnały o nieprawidłowościach w systemie komputerowym zostały jednak  zbagatelizowane. Nie należało również testować tego systemu na żywym organizmie, czyli na pasażerach.

Poznański naukowiec zwrócił także uwagę, że Poznań to stacja wymagająca szczególnego nadzoru i szczególnych inwestycji. Stolica Wielkopolski jest bowiem drugą stacją w Polsce pod względem liczby pasażerów - obsługuje więcej podróżnych niż np. Warszawa Centralna. (rozmowa z cyklu "Kluczowy temat" poniżej)

__

Po wczorajszym paraliżu na dworcu Poznań Główny pasażerowie opóźnionych pociągów mogą domagać się odszkodowań. Klienci Kolei Wielkopolskich reklamacje mogą składać w każdej z kas. Wielu pasażerów na pewno będzie miało dosyć korzystania z usług kolei na dłuższy czas. Dlaczego wiele osób przez kilka godzin nie otrzymywało informacji, nie wspominając o ciepłych napojach? Jednym z pociągów, który pobił rekord, był Szkuner z Katowic do Kołobrzegu. Stał w Gądkach przez pięć godzin.

Awarię usunięto wieczorem. Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu zleca przewoźnikom wykonywania określonych połączeń - zwłaszcza tych lokalnych. Czy przewoźnicy zapłacą kary?

Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec przeprasza pasażerów. Podkreśla, że na kolejowym węźle poznańskim prowadzone są działania, które mają zwiększyć przepustowość. Dzięki temu w przyszłości przez Poznań będzie mogło jeździć więcej pociągów. Na węźle były prowadzone testy systemów sterowania ruchem. Na to wszystko nałożyła się awaria na dworcu Poznań Główny. Czy w takich sytuacjach nie ma systemów rezerwowych?

Mirosław Siemieniec z PKP PLK podkreśla, że testy systemów już się zakończyły. Już za tydzień zaczną się wyjazdy na Święta Bożego Narodzenia i tysiące pasażerów ruszą pociągami do rodzin.

Łukasz Kaźmierczak/Adam Michalkiewicz/szym

http://radiopoznan.fm/n/cf7OjR
KOMENTARZE 1
Aga 14.12.2016 godz. 17:41
Niech przestana juz przepraszac pasażerów tylko niech zaczna dzialac bo jak na razie ciezko to widzę gdyby trzeba bylo placic odszkodowania pasazerom to moze ktos wrescie by sie obudzil !!!!