Samorządowcy zachęcają, aby po aglomeracji poznańskiej jeździć pociągiem - zachęta jest coraz bardziej... konkretna. Jest np. bilet autobus-tramwaj-pociąg, który ma coraz większy zasięg. Wspólny bilet miesięczny na kolej i tramwaj ma zachęcić mieszkańców Wielkopolski, żeby do Poznania nie dojeżdżali samochodem. D o tej pory ze wspólnego biletu mogą korzystać pasażerowie z miejscowości położonych do 30 kilometrów od Poznania. Teraz ten zasięg zostanie rozszerzony do około 50 kilometrów. Kiedy to nastąpi, jeszcze nie wiadomo.
To nie jedyne nowości. Pasażerowie, którzy wykupili bilet komunikacji miejskiej w strefie A, będą mogli jeździć pociągami między wszystkimi stacjami kolejowymi na terenie Poznania.
Bilety łączone, zniżki i promocje nie wystarczą. Kolej metropolitalna musi zaoferować szybki, niezawodny i komfortowy dojazd z sąsiednich gmin do Poznania, a także powrót do nich popołudniu, wieczorem - gdy ludzie kończą pracę. Są także potrzebne połączenia obwodowe pomiędzy gminami aglomeracji poznańskiej. Pociągi muszą jeździć zgodnie z rozkładem, by ludzie nie spóźniali się do pracy i to niezależnie od pogody czy pory roku.
By skłonić ludzi do dojeżdżania pociągiem potrzebna jest infrastruktura na stacjach kolejowych na "prowincji". Muszą tam powstać parkingi dla samochodów i dla rowerów. Podpoznańskie gminy i miasta przygotowują się do takich inwestycji. Zamierzają budować węzły przesiadkowe przy swoich stacjach.
Kto korzysta z lokalnych kolei? Kto zamierza przesiąść się na pociąg? Kiedy kolej metropolitalne będzie sprawnie działającym systemem? Czy takie awarie, jak półtora tygodnia temu, nie zniechęcą pasażerów do przesiadki z własnych aut do pociągów?
Naszym gościem był Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa, odpowiedzialny między innymi za rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej regionu, nadzorujący pracę Departamentu Transportu.
No i jeszcze jedna sprawa dotycząca infrastruktury - muszą zostać wybudowane tunele i wiadukty w miejsce wszystkich obecnych przejazdów kolejowych w Poznaniu i Powiecie Poznańskim - w pierwszej kolejności na trasach, gdzie oprócz pociągów metropolitalnych kursują także pociągi IC, EC, EX).
A to wszystko oznacza, że do sprawnej kolei metropolitalnej konieczne jest zainwestowanie miliardów złotych.